Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | |
Doel reserve | Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming. |
Instellingsbesluit | 15-12-2016, PS2016MME12 |
Kenmerken van de reserve | |||
Soort reserve | Bestemmingsreserve | ||
Functie | |||
Voeding | De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen. | ||
Minimum bedrag | 10000000 | Maximum bedrag | 25000000 |
Eindjaar | 2055 | ||
Toereikendheid | Op basis van het opgestelde meerjarenonderhoudsprogramma 2018-2021 blijkt dat het reserve-saldo toereikend is. | ||
Vrije ruimte | Geen vrije ruimte | ||
Nut en noodzaak | Om de fluctuaties van de uitgaven van het beheer & onderhoud op te kunnen vangen in het mobiliteitsprogramma, is het noodzakelijk om een egalisatiereserve te vormen. | ||
Bestedingsplan | De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van infrastructurele kapitaalgoederen. Het betreft hier om het variabele onderhoud. | ||
Voorwaarde besteding | De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale Staten. | ||
Concrete verplichting | De opgestelde beheerplannen (MOP) van assetmanagement. | ||
Relevante ontwikkelingen | In de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018 (PS2018MME17-03) is geinventariseerd wat gemiddeld de budgetbehoefte per jaar is voor vast en variabel onderhoud Wegen en Vaarwegen. Hiervoor zijn de asset beheerplannen 2018-2021 gebruikt. Momenteel worden de beheerplannen geactualiseerd voor 2019-2022. | ||
Mate van doelrealisatie | In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer. | ||
Risico's | De kans dat er meer middelen voor variabel onderhoud in een jaar nodig zijn dan in de bestemmingsreserve beschikbaar is, is tot 2022 niet te verwachten. | ||
Bijzonderheden | geen |
Begroot na wijziging | Realisatie | Saldo | |
Stand van de reserve per 01-01-2018 | 31.930 | ||
Storting | -4.875 | 245 | -5.120 |
Onttrekking | 1.816 | -1.816 | |
Stand van de reserve per 31-12-2018 | 30.359 |
Toelichting mutaties reserve 2018 |
In 2018 was een negatieve storting (onttrekking) begroot van € 4.9 mln.. De realisatie van variabel beheer en onderhoud Wegen zijn in 2018 lager uitgevallen (-€ 2.2 mln.) dan begroot. Reden voor de lagere lasten zijn uitstel van het variabel (groot) onderhoud op enkele wegtrajecten plus uitstel onderhoud aan een kunstwerk en op basis van een risicoafweging uitstel van onderhoud bij het wegmeubilair. Daarnaast zijn in 2018 de baten hoger (€ 0.8 mln.) vanwege hogere verrekening van schades en hogere verrekening van onderhoudswerkzaamheden voor derden. De lasten van Vaarwegen beheer zijn ook lager uitgevallen (- €0,2 mln.). Per saldo wordt hierdoor € 3.3 mln. minder onttrokken aan de reserve. |