De Provincie Utrecht zet de overtollige middelen die na de uitoefening van de publieke taak overblijven, alleen uit bij de schatkist en zorgt ervoor dat deze direct opvraagbaar zijn. Het financiering- en treasurybeleid wordt vormgegeven en uitgevoerd binnen de wettelijke en de door de PS uitgezette kaders conform het treasurystatuut.
Provinciale ontwikkelingen
Het saldo bij de Schatkist daalt van in 2018 van € 402 mln naar € 330 mln. Deze afname is voornamelijk toe te schrijven aan de investeringsuitgaven voor het programma Bereikbaarheid en het project Uithoflijn.
Er resteert nog één obligatie met een te verwachte waarde van ca. € 25 mln welke expireert in 2022. Deze gelden zijn uitgezet conform de wet FIDO (Financiering Decentrale Overheden) en Ruddo (Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden).
Marktontwikkelingen, rendement en treasuryresultaat
Bij het uitzetten van tijdelijk overtollige middelen wordt de Regeling Schatkistbankieren gevolgd. De rente kan conform de Regeling Schatkistbankieren niet negatief zijn. Gedurende het gehele jaar 2018 was de rente bij de rekeningcourant van de schatkist 0%.
Het resultaat van de treasury opbrengsten bedraagt over 2018 ca. € 2,4 mln. en ontstaat met name door een vergoeding voor interne financiering van OV.
Obligatie
De obligatie, inclusief bijbehorende rendement, wordt uitgekeerd bij expiratie in 2022. De te verwachte eindwaarde van de obligatie is ca. € 25 mln.
Schatkist
De rentevergoeding over het saldo bij de Schatkist is over het gehele jaar 0%.
Interne rentevergoeding OV (voorheen BRU)
Dit bedrag was begroot op € 2,2 mln. en is nagenoeg geheel gerealiseerd.
De totale raming voor het treasuryresultaat was ca. € 2,3 mln. en hiervan is ca. € 2,4 mln. gerealiseerd.
Treasurybeleid
Het uitgevoerde treasurybeleid had betrekking op de volgende onderwerpen:
- Bewaken wettelijke kaders en op basis daarvan ontwikkelen en actualiseren van de provincie kaders;
- Advisering en analyses m.b.t. beleggingsstrategie, financiering, geld- en kapitaalmarkt, schatkistbankieren en organisatorische aspecten;
- Beheer relatie netwerk extern;
- Uitvoering kas en middelenbeheer, risico's en limieten (back-office);
- Cashmanagement (front-office);
- Risicomanagement.
Renteschema
Toerekening rentelasten
Er staan geen vaste schulden en kasgeldleningen op de balans. Dit heeft als gevolg dat er geen externe rentelasten zijn, die omgeslagen moeten worden over de investeringen.
Risicomanagement
- Renterisico
De Provincie Utrecht voldoet aan de regelgeving zoals vastgelegd in artikel 6 van de wet Fido. Bij de provincie is er géén sprake van opgenomen langlopende geldleningen derhalve is er geen sprake van rentelasten of een renterisico. Daarmee voldoet de provincie aan de renterisiconorm in de wet Fido ten aanzien van geleend geld.
- Liquiditeitsrisico
De verwachting is dat de provincie op basis va de huidige inzichten tot en met 2021 geen externe financiering nodig heeft en over voldoende eigen middelen beschikt om aan haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Voor de periode na 2021 zal via de P&C-producten en treasuryrapportages nadere informatie plaatsvinden.
- Kasgeldlimiet
De vlottende middelen overtreffen de vlottende schulden ruimschoots. De provincie blijft daarmee royaal binnen de gestelde norm ten aanzien van de kasgeldlimiet.
- Koers en kredietrisico naar aanleiding van beleggingen
Er zijn geen koers- en kredietrisico’s aanwezig. Naast de Schatkist (uit hoofde van verplicht schatkistbankieren heeft de provincie een rekening-courantovereenkomst met de Staat der Nederlanden) heeft de provincie nog één obligatie in haar portefeuille. De obligatie, inclusief bijbehorende rendement, wordt uitgekeerd bij expiratie in 2022. De te verwachte eindwaarde van de obligatie is ca. € 25 mln.