Jaarrekening 2018

Programma 5. Bereikbaarheid

Wat hebben we bereikt?

De essentie van ons mobiliteitsbeleid is een goede bereikbaarheid voor alle modaliteiten in een gezonde en verkeersveilige omgeving. De aantrekkelijkheid van onze regio is mede te danken aan de goede bereikbaarheid, maar diverse ontwikkelingen zetten de bereikbaarheid en kwaliteit van de leefomgeving ook onder druk. In 2018 hebben we zowel beleidsmatig als in concrete projecten voor de korte en de lange(re) termijn resultaten geboekt om die goede bereikbaarheid op peil te houden. Beleidsmatig betreft het onder andere de update van het mobiliteitsplan en afspraken met het Rijk over U Ned. Wat betreft projecten gaat het onder andere om de Rijnbrug, N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal, Maarsbergen, N201, de NRU, de nieuwe tramremise, de busstalling Westraven en de Uithoflijn; maar ook om snelfietsroutes en diverse fiets- en verkeersveiligheidsmaatregelen

Doelenboom

 Doelenboom

5

Programma 5 Bereikbaarheid

5.1

Versterken beleidsstrategie en governance mobiliteit

5.1.1

Updaten mobiliteitsplan

5.1.2

Uitvoeren U Ned

5.1.3

Opstellen ontwikkelagenda OV

5.2

Zorgdragen voor veilig en goed doorstromend verkeer over (water)weg en voor fiets

5.2.1

Verbeteren doorstroming (provinciaal) wegennetwerk

5.2.2

Uitvoeren projecten programma verkeersveiligheid

5.2.3

Werken aan smart mobility

5.2.4

Uitvoeren Realisatieplan Fiets

5.2.5

Uitvoeren gebiedsgerichte projecten

5.2.6

Werken aan verbeteren kwaliteit leefomgeving

5.3

Optimaliseren regionaal openbaar vervoer

5.3.1

Verbeteren kwaliteit en efficiëntie OV

5.3.2

Verder uitvoeren project Uithoflijn en andere tram en OV projecten

5.3.3

Uitvoeren projecten verbetering spoor

5.3.4

Inzetten op zero emissie in OV

5.4

Versterken beheer en onderhoud

5.4.1

Actualiseren nota infrastructurele kapitaalgoederen weg, vaarweg en OV

5.4.2

Opstellen Meerjarenprogramma beheer en onderhoud (MOP)

5.4.3

Opstellen beheerplannen assets

Indicatoren

Indicatoren

Indicatoren

Omschrijving

Streef-
waarde

2017
realisatie

2018
begroot

2018
realisatie

Doorstroming

Aantal voertuigverliesuren

*

1.181

n.n.b.

Openbaar vervoer Nr. 6 Basisset BBV

Gemiddelde waardering reiziger door alle aspecten OV Concessie Provincie

>7,5

7,4

>7,5

7,6

Nr. 6 Basisset BBV

Gemiddelde waardering Concessie Stadsregio

7,5

7,6

7,5

7,2 (bus)
7,9 (tram)

Percentage bussen dat op tijd vertrekt (minder dan 1 minuut te vroeg en minder dan 3 minuten te laat) Concessie Provincie

85%

85%

85%

85%

Percentage bussen en trams dat op tijd vertrekt (minder dan 0 minuut te vroeg en minder dan 2 minuten te laat) Concessie Stadsregio

90%

72%

90%

75%

Kostendekkingsgraad Concessie Stadsregio (excl. Traminfra en -materieel)

64%**

69%

64%

68%

Kostendekkingsgraad Concessie Provincie

50%

50%

50%

47%

Onveilige locaties

Aantal onveilige locaties provinciale wegen (≥6 meer letselongevallen)

15

20

Verkeersgewonden

Aantal ziekenhuisgewonden (ernstig gewonden) in de provincie Utrecht

100

n.b.*******

107

n.b.*******

Verkeersdoden

Aantal verkeersdoden in de provincie Utrecht****

23

29

23

31

Kwaliteit hoofdfiets netwerk

Het aandeel van alle kilometers van de interlokale hoofdfietsroutes (regionaal fietsnetwerk zoals gedefinieerd in het Realisatieplan Fiets) dat zowel qua breedte, verharding als vertraging op het gewenste niveau is.

90% in 2028, met een lineaire stijging vanaf 2017

n.n.b.

geen

n.n.b.

Aandeel fietsgebruik in woon-werk verkeer

Percentage van het aantal woon- werkverplaatsingen dat met de fiets wordt gemaakt.

53% in 2028 (verdubbeling t.o.v. 2011) met een lineaire stijging vanaf 2015 (waarin het aandeel 25% bedroeg)

27,4%

30,6%

n.n.b.

*Aantal voertuigverliesuren is geen sturingsindicator, maar een monitoringsindicator. Daarom geen streefwaarden. Waardes zijn in duizendtallen.

**Streefwaarden voor 2020 alleen dragende net

****Bron: Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland, Rijkswaterstaat

*****De streefwaarden voor het maximaal aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden zijn afgeleid van de landelijke streefwaarden uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020. Daarom ontbreekt een getalsmatige doelstelling voor 2021. Provinciale doelstelling is dat het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden blijft dalen.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 230.501
Gerealiseerd € 179.222
Afwijking € 51.279
ga terug