Jaarrekening 2018

Programma 7. Bestuur en middelen

Uitvoeren wettelijke toezichttaak

7.5.1

Uitvoeren wettelijke toezichttaak

Interbestuurlijk Toezicht
In 2018 namen we in totaal 150 toezichtbeslissingen: in het kader van financieel toezicht 44 toezichtbeslissingen voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen en beoordeelden we 3 waterschappen. Voor huisvesting vergunninghouders zijn dit halfjaarlijkse beoordelingen van alle gemeenten. Voor de domeinen omgevingsrecht en archief- en informatiebeheer was dit de jaarlijkse beoordeling van de gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen.

Bij 9 gemeenten is voor de IBT-domeinen omgevingsrecht, huisvesting vergunninghouders en voor archief- en informatiebeheer ook een interventietraject in gang gezet, waarbij bestuurlijke gesprekken dan wel striktere monitoringsgesprekken over de verbeteringen werden gevoerd. Dit waren overigens nog geen juridische interventies. Voor het omgevingsrecht geldt dat daarnaast ook 3 gemeenten juist konden worden afgeschaald en uit het interventietraject konden worden gehaald in verband met ingezette verbeteringen. (zie hiervoor de IBT-kaart). Vanuit financieel toezicht was er extra aandacht voor de gemeenten IJsselstein en Montfoort ivm de ontvlechting van hun gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking.In het kader van de herindeling Vijfheerenlanden hebben we als financieel toezichthouder met de provincie Zuid-Holland ook in 2018 nog het preventief Arhi-toezicht uitgevoerd bij de gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik. Met de reguliere beoordelingen van de begrotingen van de gemeenten en de gemeenschappelijke regelingen, stelden wij in december vast dat alle gemeenten beschikken over een evenwichtige, structurele en reële begroting en daardoor het predicaat repressief (groen) krijgen voor het jaar 2019. Uitzondering daarop was de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden die onder het preventief toezicht valt vanwege termijnoverschrijding. Met dit doorlopend preventief Arhi-toezicht monitoren wij extra of deze nieuwe gemeente financieel gezond kan starten.

Net als voorgaande jaren handelden we in 2018 een tiental klachten of meldingen af van burgers of raadsleden over vermeende taakverwaarlozing van gemeenten. De meeste klachten hebben betrekking op het domein omgevingsrecht.

De provinciearchivaris als toezichthouder op de uitvoering van de Archiefwet
De samenwerking met Het Utrechts Archief (HUA) voor het beheer van de historische provinciale archieven en het interne toezicht op de recentere (digitale) provinciale archieven werd in 2018 voortgezet via een vernieuwd tijdelijke dienstverleningsovereenkomst. Eind maart hebben GS ingestemd met de dvo voor 2018 en met het werkplan van HUA voor de komende jaren. De functie van provinciearchivaris als beheerder van de provinciale archiefbewaarplaats en toezichthouder onder de Archiefwet 1995 is met dit besluit per april 2018 belegd bij HUA.
De provinciearchivaris is q.q. toezichthouder onder de Archiefwet 1995 voor de RUD Utrecht, Recreatie Midden-Nederland (RMN), BIJ12 en Huis van de Nederlandse Provincies / Regio Randstad. Afgesproken is dat voor het archieftoezicht op deze partijen een overeenkomst met de betreffende besturen wordt getroffen.
Daarnaast werd dit jaar toetreding van de provincie tot de gemeenschappelijke regeling HUA voorbereid en eind december formeel bekrachtigd.