5.3.3 | Uitvoeren projecten verbetering spoor |
De provincie heeft samen met het Rijk, spoorsector, gemeenten en andere regio’s gewerkt aan diverse corridorstudies voor de middellange termijn. Voor de verbinding Utrecht-Arnhem hebben wij samen met alle betrokken partijen een advies uitgebracht over de treinbediening wanneer station Driebergen-Zeist is opgeleverd. Wat betreft de verbindingen van Utrecht met Hilversum en Almere en met Leiden zijn er kansen voor verbetering vastgesteld, waaraan wij komend jaar verder willen onderzoeken. Voor de verbinding tussen Utrecht en Breda is geconstateerd dat een treinverbinding voorlopig een stap te ver is en onderzoeken wij samen met de andere overheden langs de corridor een (snelweg-) busconcept. Daarnaast werkten wij ook in 2018 met Prorail samen rondom het thema overwegen. Er zijn diverse projecten in de provincie waarbij overwegen worden vervangen door tunnels. Komend jaar willen wij met Prorail bezien of er nog aanleiding bestaat om meer energie te steken in de aanpak van andere overwegen in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) en het programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). In de zomervakantie van 2018 zijn de nieuwe sporen aan de zuidzijde van station Driebergen-Zeist in gebruik genomen. De komende jaren wordt het noordelijke deel van het station vernieuwd. Belangrijke mijlpaal is dat in de zomervakantie de gelijkvloerse overweg in de Hoofdweg definitief is gesloten en de eerste fase van de tunnelbak kon worden opengesteld. In februari 2018 is gestart met de bouw van 2 ongelijkvloerse kruisingen in Veenendaal-Noord, één voor autoverkeer en één voor fietsverkeer. In de zomervakantie zijn de tunneldelen onder het spoor geschoven en is begonnen met de hellingbanen. In 2019 worden de tunnels opengesteld. Na de herfstvakantie is de verbrede spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik genomen. Hiermee is het laatste project van het oorspronkelijke programma Randstadspoor tot een einde gekomen. |