Daling aantal verkeersdoden De maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2015-2018 worden en zijn uitgevoerd. Desondanks halen we de doelstelling 'continue dalende trend aantal verkeersslachtoffers' niet. Dat is een landelijke trend. Oorzaken worden gezocht in het diverser en intensiever verkeer, de vergrijzing en meer afleiding in het verkeer (sociale media). De officiële landelijke ongevalscijfers over 2018 worden in november 2019 bekendgemaakt. De verwachting is dat het aantal doden en slachtoffers in 2018 iets lager zal zijn dan in 2017. Het moet nog blijken of een nieuwe dalende trend is ingezet of dat het een fluctuatie betreft. In juni 2018 is een versnellingsagenda verkeersveiligheid vastgesteld. Kern van deze versnellingsagenda is dat we binnen het huidige uitvoeringsprogramma versnellen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast is besloten om in het nieuwe Mobiliteitsprogramma 2019-2023 €12,5 mln. extra budget beschikbaar te stellen. Dit wordt besteed aan educatie/voorlichting (€ 2,5 mln.) en €10 mln. is bestemd voor infrastructurele knelpunten op gemeentelijke wegen op basis van cofinanciering. We zijn gestart met het opstellen van een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2019-2023. Verbetering van de verkeersveiligheid door infrastructuur Als wegbeheerder streven wij naar een Duurzaam Veilig wegennet. Concrete infrastructurele maatregelen in 2018 zijn, de verbetering van de rotonde N402/Slootdijk en snelheidsverlaging op de N417. In 2018 zijn de volgende besluiten genomen waar op basis van “duurzaam veilig” maatregelen worden gerealiseerd: • N224 traverse Renswoude diverse maatregelen • N228 Oudewater parkeren verplaatst van de hoofdbaan naar de parallelweg • N229 aanbrengen bermverharding en verbeteren verkeersveiligheid kruispunt Korte Zuwe • N401 aanbrengen plateau op kruising parallelweg • N402 verlagen maximumsnelheid en aanleg plateaus • N403 verlagen maximumsnelheid • N409 diverse maatregelen • N410 verbeteren fietsveiligheid • N417 verlagen maximumsnelheid en andere kleine maatregelen voor verbeteren oversteekbaarheid Educatie en voorlichting In 2018 hebben we samen met gemeenten lespakketten aangeboden aan basis- en middelbare scholen en jonge bestuurders. De gecontracteerde partijen halen de doelstellingen voor bereik ruimschoots. Naast het geplande aanbod worden ook cursussen voor bestuurders van landbouwvoertuigen gegeven. Daar is veel animo voor. Daarnaast zijn enkele voorbeeldlessen train-de-trainer ‘geneesmiddelen in het verkeer’ in de provincie Utrecht gegeven. Docenten van MBO-opleidingen voor Apothekersassistent en voor Doktersassistent en de HBO-opleiding Farmakunde vormen de doelgroep. Voor ouderen is de Fietsinformatiedag georganiseerd, waarbij ook aandacht is besteed aan de E-bike. Wij participeren in een traject van het ministerie van I&W om deze doelgroep beter te bereiken. In de provincie Utrecht heeft de fietsverlichtingscampagne in 2018 de meeste aandacht gekregen. In opdracht van de provincie heeft Veilig Verkeer Nederland (VVN) een brede publiekscampagne uitgevoerd waarbij de focus op initiatieven van maatschappelijke organisaties lag: scholen, sportverenigingen, buurthuizen, etc. zijn gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf controle- en reparatieacties voor de fietsverlichtingen te organiseren. Daarnaast zijn er meerdere handhavingsacties georganiseerd, samen met de politie, waarbij de vrijwilligers van VVN ervoor hebben gezorgd dat mensen die aangehouden waren mét fietsverlichting verder konden fietsen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de ‘MONO- campagne’ gelanceerd tegen afleiding in verkeer. In samenwerking met de Hogeschool Utrecht ontwikkelen we interventies tegen afleiding op de fiets, gericht op middelbare scholieren (Fietsen met Focus 2). Versterken van verkeershandhaving We ondersteunden de politie bij de keuze van de projectwegen (handhaving), onder andere door gegevens over rood licht negatie en snelheidsdata aan te leveren. Het BOB-team is ingezet ter ondersteuning van alcoholcontroles van de politie en op wegen van en naar festivals en evenementen. Innovatie We hebben subsidie verstrekt aan VeiligheidNL. Zij gaan ongevalsgegevens verzamelen bij de eerste hulp van ziekenhuizen en via de ambulancedienst. Dit project bevindt zich in de implementatiefase. In 2019 worden de eerste resultaten verwacht. Daarnaast hebben we een SPI-kompas (Safety Performance Indicator) ontwikkeld. Deze biedt ons en andere wegbeheerders de mogelijkheid om diverse verkeersveiligheidsvraagstukken te analyseren op basis van Floating Car Data (snelheidsdata), gecombineerd met de actuele ongevallencijfers (variabel van 2008 t/m 2017). Daarmee kunnen we potentieel gevaarlijke locaties in het wegennet opsporen. Dit idee is inmiddels ook door andere provincies overgenomen. |