Jaarrekening 2018

Programma 5. Bereikbaarheid

Verbeteren kwaliteit en efficiëntie OV

5.3.1

Verbeteren kwaliteit en efficiëntie OV

Openbaar vervoer

Cashless
In 2018 is het gebruik van het contant geld op de voertuigen afgeschaft. Dit is gedaan uit het oogpunt van sociale veiligheid, maar ook omdat steeds minder reizigers contant geld gebruiken en juist verwachten dat zij overal kunnen pinnen. Door beide vervoerders worden voldoende alternatieven geboden voor de reizigers die nog wel met contant geld willen betalen.

Doorstroming
Het openbaar vervoer in provincie Utrecht lijdt net zoals voorgaande jaren onder de verslechterende doorstroming op de wegen. Dezelfde dienstverlening leveren kost steeds meer geld doordat ritten langer duren en er dus steeds meer bussen en chauffeurs nodig zijn om dezelfde dienstregeling uit te voeren. Ook wordt het openbaar vervoer minder aantrekkelijk voor de reizigers. In 2018 is een kernteam Doorstroming opgericht waar alle betrokken partijen in vertegenwoordigd zijn. Er is door dit kernteam een knelpuntenanalyse gemaakt en er is over mogelijke oplossingsrichtingen nagedacht. In 2019 zullen de eerste maatregelen worden uitgevoerd.

Concessies
Voor beide concessies geldt dat de reizigersgroei van de afgelopen jaren ook in 2018 is gecontinueerd. De reizigerstevredenheid is op hetzelfde peil gebleven. De in de vervoerplannen 2018 voorgestelde optimalisaties in het OV-netwerk zijn allen doorgevoerd.

Concessie stadsregio (U-OV, uitgevoerd door Qbuzz)
Het merk U-OV vierde in 2018 haar eerste Lustrum. Na jaren van onafgebroken groei is het gebruik van het OV in 2018 niet verder gestegen. Deze stagnerende groei komt waarschijnlijk doordat het huidige netwerk simpelweg vol begint te raken. Daarnaast wordt de groei ook gedrukt door negen stakingsdagen in 2018. Om in afwachting van de ingebruikname van de Uithoflijn de drukte in de spits op de lijnen van en naar de Uithof te verlichten is geïnvesteerd in extra ritten op de lijnen 12 en 28. Deze investering heeft effect. Het aantal klachten is gedaald. Punctualiteit en rituitval blijven achter bij de verwachtingen. Dit komt met name door de slechte doorstroming  

Ook is in 2018 veel ingezet op de voorbereiding van de exploitatie van de Uithoflijn. Het gaat dan om het opleiden van bestuurders, ontwikkelen van calamiteitenplannen, aanschaffen van betaalapparatuur, ontwikkelen van een dienstregeling en het opstellen van procedures en protocollen. De procedures bij storingen zijn gericht op het zo snel mogelijk continueren van vervoermogelijkheden voor grote reizigersstromen.

Concessie provincie Utrecht (Syntus Utrecht, uitgevoerd door Keolis Nederland)
Afgelopen jaar was voor Syntus het 2e concessiejaar. Na het roerige eerste jaar kunnen we terugkijken op een goed verlopen 2e jaar, los van de stakingen. Ook Syntus heeft te maken met toenemende doorstromingsproblemen, met name in en rond Amersfoort. Na de zomer speelde tijdelijk ook de problematiek van rituitval als gevolg van een tekort aan personeel. Dit is inmiddels verholpen. Positief kwam Syntus in het nieuws met de ingebruikname van twee elektrische bussen in Amersfoort.

Regiotaxi
Afgelopen jaar is een jaar in beweging geweest voor regiotaxi. De aanbesteding van Regiotaxi Eemland Heuvelrug is afgerond en de vervoerder en callcenter zijn in mei gestart met het nieuwe contract. Bij Regiotaxi Utrecht is er voor één perceel een nieuwe aanbesteding gedaan vanwege de problemen die zich daar voordeden. De nieuwe vervoerder is per april gestart en de uitvoering is met deze nieuwe start sterk verbetert. Bij Regiotaxi Veenweide verloopt de uitvoering goed. Tot slot is er verder invulling gegeven aan het proces om vanaf 2020 te komen tot innovatieve oplossingen voor doelgroepenvervoer in relatie tot het aanvullend OV samen met de gemeenten. Het programma hiervoor gaat begin 2019 van start.