1.2.3 | Inzetten voor optimaal gebruik van binnenstedelijke ruimte |
Met integrale gebiedsontwikkeling zetten we gemeenten en marktpartijen aan om 'lege' plekken (onbebouwd gebied of plekken met leegstaande kantoren, bedrijven, winkels) te benutten voor woningbouw of andere functies die weer waarde toevoegen aan stad of dorp. Daarbij gaat het ook om toevoegen van kwaliteit in de openbare ruimte (beleefbaar water en groen, optimale mobiliteit en infrastructuur). 'Lege' plekken benutten leidt tot binnenstedelijke verdichting die directe consequenties heeft voor infrastructuur en mobiliteit waaronder OV. In alle gebiedsontwikkelingen waar de provincie bij betrokken is, draait om binnenstedelijke ruimte benutten voor met name woningbouw. In vrijwel alle gebiedsontwikkelingen werken we samen met mobiliteit om te zorgen dat ook mobiliteit en infrastructuur in een vroegtijdig stadium van planvorming worden meegenomen. Heel concreet zijn de provinciale belangen in Utrecht (Merwedekanaalzone, Rijnsweerd), Nieuwegein (Rijnhuizen en centrum/stationsgebied), Stichtse Vecht (Planetenbaan en Kwadrant), Woerden (Middelland en Stationsgebied). In Woerden, Utrecht, Stichtse Vecht, Houten, Nieuwegein, Leusden en Amersfoort zijn we bij transformatie van werklocaties naar met name woningbouw betrokken. In sommige gevallen in nauwe samenwerking met OMU. In Veenendaal, ook een gemeente met veel kantorenleegstand, zijn we op dit moment niet betrokken bij transformatie van leegstand (wel bij woningbouwontwikkeling en -renovatie). In 2018 zijn er geen nieuwe projecten met het Fonds Uitplaatsing Hinderlijke Bedrijven tot uitvoering gebracht. Wel zijn er 2 al lopende projecten afgerond, namelijk bedrijf Elma in Soesterberg, gemeente Soest en herontwikkeling Nijverheidsweg in gemeente Woudenberg. Financieel is verplaatsing Driessen in Vreeland (gemeente Stichtse Vecht) definitief afgerond |