Jaarrekening 2018

Toelichting op de Jaarrekening

Verschillenanalyse Programma 5

Verschillenanalyse Programma 5

Verschillenanalyse Bereikbaarheid

Begroting 2018 na wijziging

Rekening
2018

Saldo

Lasten

Concessie beheer Bus en Tram U-OV en Streek
De lagere lasten van € 0,9 mln. worden voornamelijk veroorzaakt door lagere marketingkosten en verrekening vervoerderskosten corridor Zeist.

72.900

72.709

191

Regiotaxi U-OV en Streek
De lagere lasten van € 2,9 mln. worden voornamelijk veroorzaakt door de aanbesteding van nieuwe vervoerder op perceel 1 (Utrecht/Stichtse Vecht-deel Maarssen) die op 1 april 2018 is ingegaan. In het eerste kwartaal 2018 zijn daardoor beduidend minder ritten gemaakt.

17.573

14.629

2.944

Tram
De lagere lasten van € 1,9 mln. worden veroorzaakt door lagere kosten dan verwacht voor onderhoud van railinfra, haltes en telematica. Ook zijn kapitaallasten lager dan geraamd omdat de uitvoering van een drietal investeringen later in 2019 afgerond worden, het gaat hierbij om het distributiesysteem, oplaadpunten en camera's in de tram.

24.744

22.841

1.903

Versnelde afschrijving en exploitatiekosten UHL
In 2017 is een onzekerheid geconstateerd bij de UHL. Financieel is deze chter niet verwerkt in 2017. Dat doen we nu in 2018 door het aandeel van de province van € 4,8 mln. versneld af te schrijven. Deze afschrijvingslast wordt onttrokken uit de bestemmingsreserve Kapitaallasten UHL.
Binnen het extra krediet UHL zijn ook kosten opgenomen voor Qbuzz t.b.v. werving en selectie, opleiding chauffeurs en vertragingskosten. Deze kosten ad € 5,6 mln. dragen niet bij tot de realisatie van het actief en moeten daarom als exploitielasten worden gezien. De kosten van het extra krediet komen ten laste komen van de bestemmingsreserve Kapitaallasten UHL.

-

10.376

-10.376

Subsidies Wegen en Verkeer en Infrastructurele maatregelen OV
De lagere lasten van € 24 mln. worden veroorzaakt door de financiële afwikkeling en definitieve vaststelling van een aantal subsidiebeschikkingen uit het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV). Deze waren begroot in 2018 maar zijn uiteindelijk in de jaarrekening 2017 verantwoord.

25.279

1.289

23.990

Bijdrage aan knelpunten U-10 gemeenten
Bij de Voorjaarsnota 2018 is er € 4,171 mln. beschikbaar gesteld voor mobiliteitsknelpunten binnen de U-10 gemeenten. De bijdrage voor de gemeente Zeist is lager uitgevallen. De bijdrage voor de gemeente Utrecht is pas in 2019 beschikt en wordt verantwoord in de jaarrekening 2019. Zie ook reserve kosten Voorfinanciering.

4.171

3.171

1.000

Projecten Brede Doeluitkering (BDU)
De lagere lasten van € 15 mln. worden veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding de lasten van subsidiebeschikkingen in de jaarrekening 2017 zijn verantwoord.

26.108

10.831

15.277

Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen
De lasten van variabel beheer en onderhoud zijn in 2018 lager (€ 3.5 mln.) dan begroot. De reden hiervoor is uitstel van het variabel (groot) onderhoud op enkele wegtrajecten en een kunstwerk en op basis van een risicoafweging uitstel van onderhoud bij het wegmeubilair.

27.380

23.915

3.465

Projecten VERDER
Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de lasten al zijn genomen in 2018. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden.

2.826

3.569

-743

Mobiliteitsmanagement RVM
De lagere lasten zijn voornamelijk het gevolg van het voortijdig beëindigen van het contract van een gecontracteerde partij voor CSB systeem diensten.

1.834

1.690

144

Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegen Werken
Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de lasten van een aantal GWW projecten voorafgaand aan de afronding in 2017 zijn genomen.

19.886

8.819

11.067

Overige verschillen

7.801

7.540

261

Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren
Voordeel ontstaan door afwikkeling oude opdrachten

-2.158

2.158

Totaal lasten

230.501

179.222

51.280

Baten

BDU 2018 OV
De taken van OV worden jaarlijks gefinancierd vanuit de Brede Doeluitkering ( BDU), vanaf 2016 onderdeel van het Provinciefonds. De lagere baten betreft de lagere inzet van de nog niet bestede BDU middelen voor 2016, opgenomen op de balans van de provincie. De lagere inzet komt door de lagere concessiekosten in 2018.

163.486

161.529

1.957

Regiotaxi U-OV en Streek
De lagere baten van 0,8 mln. heeft te maken met de aanbesteding van perceel 1 gestart op 1 april 2018. In het eerste kwartaal zijn minder ritten gemaakt (zie ook de toelichting bij de lasten).

9.860

9.116

744

Tram
De lagere baten wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere toerekening van personeelskosten aan de projecten.

5.490

5.137

353

Projecten Brede Doeluitkering (BDU)
De hogere baten zijn het gevolg van het afrekenen diverse projecten bij de programma's Beter Benutten welke in 2018 niet waren voorzien.

-73

378

-451

Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen
In 2018 lagen de baten hoger dan begroot vanwege hogere verrekening van schades door derden en onderhoud voor derden, met het programma sanering verkeerslawaai en verrekening met uitvoeringsprojecten. Daarnaast zijn de baten van de gladheidsbestrijding wat hoger vanwege hogere opbrengst uit dienstverlening strooiactiviteiten voor partners (gemeenten) in onze provincie.

1.990

2.628

-638

Mobiliteitsmanagement RVM
De lagere baten zijn als gevolg van lagere bijdrage uit het programma VERDER in verband met lagere uitgaven binnen het programma RVM.

834

303

531

Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegen Werken
De lagere baten worden voornamelijk veroorzaakt doordat de baten van een aantal projecten bij de jaarrekening 2017 zijn verantwoord.

5.060

877

4.183

Vrijval voorziening Beheer en onderhoud Kantons
Op dit moment voldoet het beheerplan niet aan de eisen die de BBV hieran stelt. De voorziening wordt daarom opgeheven en de beschibare middelen vallen vrij. Omdat deze middelen wel noodzakelijk zijn voor toekomstig onder stellen wij voor deze middelen te storten in de reserve Beheer en onderhoud Huisvesting.

-

162

-162

Overigen

6

-60

66

Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren
Nadeel ontstaan door afwikkeling oude opdrachten

-3.137

3.137

Totaal baten

186.653

176.933

9.720

Totaal

43.848

2.289

41.560

.