Verschillenanalyse Bereikbaarheid | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Saldo |
Lasten | | | | | |
Concessie beheer Bus en Tram U-OV en Streek De lagere lasten van € 0,9 mln. worden voornamelijk veroorzaakt door lagere marketingkosten en verrekening vervoerderskosten corridor Zeist. | 72.900 | 72.709 | 191 |
Regiotaxi U-OV en Streek De lagere lasten van € 2,9 mln. worden voornamelijk veroorzaakt door de aanbesteding van nieuwe vervoerder op perceel 1 (Utrecht/Stichtse Vecht-deel Maarssen) die op 1 april 2018 is ingegaan. In het eerste kwartaal 2018 zijn daardoor beduidend minder ritten gemaakt. | 17.573 | 14.629 | 2.944 |
Tram De lagere lasten van € 1,9 mln. worden veroorzaakt door lagere kosten dan verwacht voor onderhoud van railinfra, haltes en telematica. Ook zijn kapitaallasten lager dan geraamd omdat de uitvoering van een drietal investeringen later in 2019 afgerond worden, het gaat hierbij om het distributiesysteem, oplaadpunten en camera's in de tram. | 24.744 | 22.841 | 1.903 |
Versnelde afschrijving en exploitatiekosten UHL In 2017 is een onzekerheid geconstateerd bij de UHL. Financieel is deze chter niet verwerkt in 2017. Dat doen we nu in 2018 door het aandeel van de province van € 4,8 mln. versneld af te schrijven. Deze afschrijvingslast wordt onttrokken uit de bestemmingsreserve Kapitaallasten UHL. Binnen het extra krediet UHL zijn ook kosten opgenomen voor Qbuzz t.b.v. werving en selectie, opleiding chauffeurs en vertragingskosten. Deze kosten ad € 5,6 mln. dragen niet bij tot de realisatie van het actief en moeten daarom als exploitielasten worden gezien. De kosten van het extra krediet komen ten laste komen van de bestemmingsreserve Kapitaallasten UHL. | - | 10.376 | -10.376 |
Subsidies Wegen en Verkeer en Infrastructurele maatregelen OV De lagere lasten van € 24 mln. worden veroorzaakt door de financiële afwikkeling en definitieve vaststelling van een aantal subsidiebeschikkingen uit het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV). Deze waren begroot in 2018 maar zijn uiteindelijk in de jaarrekening 2017 verantwoord. | 25.279 | 1.289 | 23.990 |
Bijdrage aan knelpunten U-10 gemeenten Bij de Voorjaarsnota 2018 is er € 4,171 mln. beschikbaar gesteld voor mobiliteitsknelpunten binnen de U-10 gemeenten. De bijdrage voor de gemeente Zeist is lager uitgevallen. De bijdrage voor de gemeente Utrecht is pas in 2019 beschikt en wordt verantwoord in de jaarrekening 2019. Zie ook reserve kosten Voorfinanciering. | 4.171 | 3.171 | 1.000 |
Projecten Brede Doeluitkering (BDU) De lagere lasten van € 15 mln. worden veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding de lasten van subsidiebeschikkingen in de jaarrekening 2017 zijn verantwoord. | 26.108 | 10.831 | 15.277 |
Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen De lasten van variabel beheer en onderhoud zijn in 2018 lager (€ 3.5 mln.) dan begroot. De reden hiervoor is uitstel van het variabel (groot) onderhoud op enkele wegtrajecten en een kunstwerk en op basis van een risicoafweging uitstel van onderhoud bij het wegmeubilair. | 27.380 | 23.915 | 3.465 |
Projecten VERDER Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de lasten al zijn genomen in 2018. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. | 2.826 | 3.569 | -743 |
Mobiliteitsmanagement RVM De lagere lasten zijn voornamelijk het gevolg van het voortijdig beëindigen van het contract van een gecontracteerde partij voor CSB systeem diensten. | 1.834 | 1.690 | 144 |
Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegen Werken Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de lasten van een aantal GWW projecten voorafgaand aan de afronding in 2017 zijn genomen. | 19.886 | 8.819 | 11.067 |
Overige verschillen | 7.801 | 7.540 | 261 |
Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren Voordeel ontstaan door afwikkeling oude opdrachten | | -2.158 | 2.158 |
Totaal lasten | | | 230.501 | 179.222 | 51.280 |
Baten | | | | | |
BDU 2018 OV De taken van OV worden jaarlijks gefinancierd vanuit de Brede Doeluitkering ( BDU), vanaf 2016 onderdeel van het Provinciefonds. De lagere baten betreft de lagere inzet van de nog niet bestede BDU middelen voor 2016, opgenomen op de balans van de provincie. De lagere inzet komt door de lagere concessiekosten in 2018. | 163.486 | 161.529 | 1.957 |
Regiotaxi U-OV en Streek De lagere baten van 0,8 mln. heeft te maken met de aanbesteding van perceel 1 gestart op 1 april 2018. In het eerste kwartaal zijn minder ritten gemaakt (zie ook de toelichting bij de lasten). | 9.860 | 9.116 | 744 |
Tram De lagere baten wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere toerekening van personeelskosten aan de projecten. | 5.490 | 5.137 | 353 |
Projecten Brede Doeluitkering (BDU) De hogere baten zijn het gevolg van het afrekenen diverse projecten bij de programma's Beter Benutten welke in 2018 niet waren voorzien. | -73 | 378 | -451 |
Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen In 2018 lagen de baten hoger dan begroot vanwege hogere verrekening van schades door derden en onderhoud voor derden, met het programma sanering verkeerslawaai en verrekening met uitvoeringsprojecten. Daarnaast zijn de baten van de gladheidsbestrijding wat hoger vanwege hogere opbrengst uit dienstverlening strooiactiviteiten voor partners (gemeenten) in onze provincie. | 1.990 | 2.628 | -638 |
Mobiliteitsmanagement RVM De lagere baten zijn als gevolg van lagere bijdrage uit het programma VERDER in verband met lagere uitgaven binnen het programma RVM. | 834 | 303 | 531 |
Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegen Werken De lagere baten worden voornamelijk veroorzaakt doordat de baten van een aantal projecten bij de jaarrekening 2017 zijn verantwoord. | 5.060 | 877 | 4.183 |
Vrijval voorziening Beheer en onderhoud Kantons Op dit moment voldoet het beheerplan niet aan de eisen die de BBV hieran stelt. De voorziening wordt daarom opgeheven en de beschibare middelen vallen vrij. Omdat deze middelen wel noodzakelijk zijn voor toekomstig onder stellen wij voor deze middelen te storten in de reserve Beheer en onderhoud Huisvesting. | - | 162 | -162 |
Overigen | | | 6 | -60 | 66 |
Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren Nadeel ontstaan door afwikkeling oude opdrachten | | -3.137 | 3.137 |
Totaal baten | | | 186.653 | 176.933 | 9.720 |
Totaal | | | 43.848 | 2.289 | 41.560 |
. | | | | | |