De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor de instandhouding van de assets van het Openbaar Vervoer. De belangrijkste assets hebben betrekking op het tramsysteem. Het tramsysteem bestaat uit de arealen (type assets) rijdend materieel (de SIG trams), (rail)infrastructuur, haltevoorzieningen, telematica en de remise. Naast het tramsysteem heeft de provincie het beheer van de DRIS-panelen op de tram- en bushaltes.
Assets | |
Specificatie | Volume |
SIG trams | 24 stuks |
Km dubbelspoor | 23 km |
Haltes | 23 stuks |
DRIS-panelen op tram- bushaltes | 553 stuks |
Ambitie
De veilige exploitatie van het tramsysteem staat voorop en is bepalend voor de beheer en onderhoud uitgangspunten van de traminfrastructuur. Daarnaast bepalen de beschikbaarheids- en betrouwbaarheidseisen de beheer- en onderhoudsambitie. Als wettelijk kader is de Wet lokaal spoor van toepassing, in werking getreden op 1 december 2015. Gedeputeerde Staten heeft OV Assetmanagement aangewezen als beheerder voor het lokaal spoor.
Beheerplan
Tramsysteem regio Utrecht (IPvE).
In het IPvE worden de kwaliteitseisen van het tramsysteem beschreven. De te leveren prestaties zijn opgenomen in een Service Level Agreement (SLA). De prestaties hebben betrekking op Veiligheid, Beschikbaarheid, Betrouwbaarheid, Kwaliteit, Duurzaamheid en Omgevingsbeleving. Het IPvE en de SLA dienen als basis voor de Beheervisie, die iedere 4 jaar conform de Wet lokaal spoor wordt vastgesteld door Gedeputeerde Staten.
De Beheervisie wordt gedetailleerder uitgewerkt in een Beheerplan. De assets worden risicogestuurd onderhouden. Met een op risicogestuurd onderhoudsmodel wordt bedoeld dat risico’s, prestaties en kosten worden geoptimaliseerd.
Door het toepassen van Assetmanagement is het mogelijk om de risico’s, prestaties en financiële aspecten van haar bedrijfsmiddelen gedurende de gehele levensduur te beheersen en waarde te laten generen, zodanig dat het optimaal bijdraagt aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen.
Majeure ontwikkelingen
Nieuwe Tramremise
De bestaande tramremise is 30 jaar oud en wordt aangepast en uitgebreid in verband met de komst van nieuw
materieel voor de Uithoflijn. Oplevering is in 2019 in aansluiting op de planning van de realisatie van de Uithoflijn.
Uithoflijn
Op 20 juni 2012 is de Bestuursovereenkomst Uithoflijn tussen BRU en Gemeente Utrecht getekend voor de
realisatie van de Uithoflijn. Doel van het project Uithoflijn is de aanleg van een goed functionerend tramvervoersysteem van Utrecht Centraal tot P+R De Uithof, dat goed is ingepast in de omgeving en aansluit op het overige openbaar vervoer.
Het project bevindt zich momenteel in de uitvoeringsfase. Een nadere toelichting over de Uithoflijn is opgenomen in het projectblad.
Overwegbeveiligingsinstallaties
In 2016 is gestart met de uitvoering van de vervanging van 18 overwegbeveiligingsinstallaties op de SUNIJ-lijn (Utrecht Centraal - Nieuwegein en IJsselstein). De huidige installaties zijn 30 jaar oud en dienen vervangen te worden. De uitvoering is in 2018 grotendeels gerealiseerd.
Achterstanden in onderhoud
Er geen sprake van achterstanden in onderhoud
Kosten beheer en onderhoud 2018
Categorie ( x €1.000) | Begroting | Begroting na | Rekening | Saldo |
Algemeen | 540 | 1.205 | 1.172 | 33 |
Infrastructuur | 6.672 | 3.928 | 4.076 | -148 |
Trammaterieel | 4.379 | 4.393 | 4.720 | -327 |
Haltes | 914 | 561 | 443 | 118 |
Remise | 425 | 396 | 451 | -55 |
Telematica | 1.612 | 1.160 | 674 | 486 |
Totaal uitgaven | 14.542 | 11.643 | 11.536 | 107 |
Toelichting
Infrastructuur
Het negatieve saldo is met name het gevolg van een hoger aantal exogene storingen.
Materieel
Het nadelig saldo is name het gevolg vanwege storingen en het vervangen van onderdelen in de trams.
Tramhaltes
Het positief saldo komt met name door lagere kosten voor correctief onderhoud aan de haltes.
Telematica
Het positief saldo komt met name door lagere kosten voor het datanetwerk en ICT van de trams en haltes.