Jaarrekening 2018

De provincie als vindingrijke schakel

Een gezonde en veilige leefomgeving heeft een positieve invloed op onze gezondheid. Zo’n omgeving nodigt uit om te bewegen, te ontspannen en te ontmoeten. Denk bijvoorbeeld aan een omgeving met uitnodigende fiets- en wandelroutes, schone lucht, aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen en groene speelplekken in steden, dorpen én het landelijk gebied. Omdat het steeds drukker wordt in de provincie Utrecht, zijn we druk aan de slag om de omgeving gezond te houden voor onze inwoners. En dat doen we niet alleen; de samenwerking met gemeenten, bedrijfsleven, kennisinstellingen en inwoners is hierin cruciaal.
Ontwikkelingen in de informatietechnologie en de veranderingen in de overheidsfinanciën zijn ook de komende jaren voor de provincie Utrecht van belang, evenals de maatschappelijke vraagstukken met betrekking tot energietransitie en klimaatverandering. Maatschappelijke ontwikkelingen en opgaven zijn divers en complex. Dit betekent dat we over geografische en bestuurlijke grenzen heen kijken. Meer dan ooit zijn de opgaven op gebieden als stedelijke ontwikkeling, werkgelegenheid, bereikbaarheid, onderwijs, huisvesting, energie, biodiversiteit en duurzaamheid met elkaar verbonden.
De provincie werkt in een snel veranderende maatschappelijke omgeving die zich ontwikkelt naar een netwerksamenleving. Burgers en bedrijven vragen duidelijkheid van de overheid én meer ruimte voor eigen initiatief. De opgaven in het fysieke domein veranderen; omgaan met de groei in wonen, werken, recreëren  en bereikbaarheid vindt zowel plaats in de vorm van transitie (versterken kwaliteit) als van uitbreiding (toevoegen kwantiteit).
Ook in 2018 hebben we in onze aanpak en provinciale rol geregeld vernieuwend opgetreden. Waar vraagstukken ontstaan, denken en werken we oplossingsgericht mee met betrokken partijen en initiatiefnemers. Hierbij richten we ons op bundeling van krachten met inwoners, het bedrijfsleven, kenniscentra, het onderwijs, maatschappelijke organisaties en mede-overheden.

ga terug