Jaarrekening 2018

4. Paragraaf Bedrijfsvoering

Organisatieontwikkeling

In 2018 heeft de organisatie na een vastgelopen reorganisatie een doorstart gemaakt met de organisatieontwikkeling. De uitgangspunten zijn geformuleerd in de CMT-notitie Provincie Utrecht opgavegericht. Met deze notitie is een keuze gemaakt voor opgavegericht werken als leidraad voor de organisatieontwikkeling. Daarbij is een keuze gemaakt voor enerzijds lijnwerk aangestuurd in de lijn en anderzijds meer complexe integrale concernopdrachten aangestuurd door opgavemanagers.
In de kadernota is afgesproken de formatie van 675 fte uit te breiden met 39 fte, o.a. vanwege een omzetting van inhuur naar vast medewerkers en voor een kwaliteitsimpuls in publieke ondernemers.

Naast de deelname aan het traineeprogramma van U10 en het technisch traineeprogramma in P4 verband, is in 2018 gestart met een eigen traineeprogramma en zijn 15 trainees aangesteld. In 2018 waren 84 stagiaires actief bij de provincie. Dit zijn er iets meer dan wat de organisatie zichzelf per jaar als doel heeft gesteld (70). Hiervoor hebben wij o.a. samenwerkingsverbanden met regionale onderwijsinstellingen.

De organisatie was, met de instelling van het quotum voor de overheid, wettelijk verplicht 25 fte (á 25,5 uur) in te vullen met participatiebanen tot 2023. Dit is een fors hogere target dan de eerdere banenafspraak. Gemiddeld is in 2018 circa 15 fte ingevuld met participatiekandidaten en zitten wij op schema ten opzichte van het streefdoel. We zetten in op duurzame arbeidsverbindingen, waarmee het aantal participatiebanen langzaam maar gestaag stijgt.

ga terug